انواع وبسایت
نوشته شده توسط : حمید حمیدی

امروزه بیشتر از ۱.۸ میلیارد وب سایت در دنیای وب وجود دارد که هرکدام از آنها در دستهٔ خاصی قرار می‌گیرند و در زمینه‌های مختلفی فعالیت می‌کنند اما اگر شما بخواهید برای خود یک وب سایت راه اندازی کنید ممکن است کمی گیج شوید زیرا انواع مختلف وب سایت بر اساس کاربرد و روش طراحی منحصر به فرد خود، تقسیم بندی می‌شوند. وب سایت‌ها بطور کلی سه دسته اصلی دارند که ساختار پایه‌ای وب سایت‌ها بر این سه دسته قرار می‌گیرد.

وب سایت استاتیک
وب سایت‌هایی که با استفاده از زبان html، Css و جاوا اسکریپت طراحی می‌شوند و ویرایش و به روزرسانی آن‌ها حداکثر ۲ بار در انجام میگیرد را وب سایت استاتیک می گویند. طراحی و به روز رسانی این وب سایت‌ها باید به وسیله یک طراح سایت حرفه‌ای انجام شود. در سایت‌های استاتیک حجم کدها نسبت به سایت‌های داینامیک بسیار کمتر است. این موضوع باعث افزایش سرعت بارگذاری در وب سایت استاتیک شده و سئو آن را راحتتر کرده است.

اگر دوست دارین درباره HTML بیشتر بدونین بهتون مطالعه مقاله HTML چیست رو پیشنهاد میکنم

وب سایت دینامیک
به وب سایت‌هایی که به وسیله برنامه نویسان و سیستم مدیریت محتوا طراحی و ساخته می‌شود، وب سایت داینامیک می گویند. دلیل اصلی آن هم این است که این وب سایت‌ها یک پنل مدیریت برای ویرایش و ارسال مطالب جدید دارند و صاحب سایت می‌تواند تمام تغییرات و به روزرسانی های سایت را خودش انجام دهد.

وب سایت داینامیک چیست؟
وب سایت‌های متحرک
وب سایت‌های متحرک گرافیک بسیار بالایی دارند ولی به وسیله موتورهای جستجو قابل خواندن نیستند. این موضوع باعث شده تا سئو سایت‌های متحرک بسیار بد باشد. سرعت بارگذاری این نوع وب سایت به دلیل حجم بسیار بالای گرافیک بسیار کم است. علاوه بر این موارد به روزرسانی و تغییرات وب سایت‌های متحرک حتماً باید به وسیله طراحان حرفه‌ای انجام شود.

حال با توجه به معرفی سه نوع اصلی وبسایت ها، به معرفی کلی انواع مختلف وب سایت‌هایی که در شبکه جهانی وب وجود دارند، می‌پردازیم:

وب سایت فروشگاه اینترنتی
وب سایت شرکتی
وب سایت شخصی
وب سایت اشتراک گذاری عکس
وب سایت اشتراک گذاری فیلم
وبلاگ‌ها
وب سایت‌های دایرکتوری
وب سایت شبکه‌های اجتماعی
وب سایت‌های آموزشی
وب سایت فروشگاه اینترنتی
وب سایت فروشگاه اینترنتی
فروشگاه‌های اینترنتی خود به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند. نوع اول آن‌ها تولید کننده‌هایی هستند که محصولات خود را از طریق فروشگاه آنلاینی که متعلق به خود است، به فروش می‌رسانند. نوع دوم دقیقاً مشابه فروشگاه‌های سنتی است و به فروش محصولات تولیدی از کارخانه‌ها یا تولیدی‌ها می‌پردازند. نوع سوم فروشگاه‌های اینترنتی معروف به مارکت پلیس هستند در واقع این نوع آنلاین شاپ شبیه به یک بازارچه می‌باشد که هر فروشنده‌ای در آن محصولاتی را می‌فروشد. این محصولات می‌توانند فیزیکی یا مجازی باشند. صاحب فروشگاه اینترنتی از هر تراکنش، مبلغی را به عنوان پورسانت دریافت می‌کند.

شرکت‌ها و کارخانه‌ها برای افزایش برند سازی کسب و کار خود اقدام به طراحی وب سایت‌های شرکتی می‌کنند. در این گونه وبسایت ها معمولاً صفحاتی برای معرفی انواع محصولات، بروشورها، تاریخچه تأسیس شرکت، راه‌های تماس، راهنمایی برای اخذ نمایندگی و … وجود دارد. به نوعی یک بروشور آنلاین برای کارخانه یا شرکت به حساب می‌آید.

امروزه با افزایش سرسام آور هزینه‌های تبلیغات محیطی، بسیاری از شرکت‌ها به تبلیغات در بستر اینترنت روی آوردند. زیرا با هزینه بسیار کمتری نسبت به هزینه‌های تبلیغاتی محیطی، بهره وری بسیار بیشتری را بدست می‌آورند. مهم‌ترین تفاوت بین تبلیغات محیطی و تبلیغات در بستر اینترنت شاید این باشد که عموم مخاطبانی که وارد وبسایت شما می‌شوند علاقه مند به حوزه کسب و کار مربوطه هستند. این عامل مهم درصد تبدیل مخاطب به مشتری را بسیار افزایش می‌دهد.

بسیاری از افراد دارای تخصص‌های خاصی در حوزه‌های مختلفی هستند. امروزه متخصصان با طراحی وب سایت‌های شخصی می‌توانند خود را پرزنت کنند و درآمد خود را از طریق معرفی در وبسایت ها چندین برابر افزایش دهند. متخصص‌ها علاوه بر انجام پروژه‌های تخصصی می‌توانند اقدام به آموزش در این حوزه کنند. به صورت فیلم‌های آموزشی، دوره‌های آموزشی و کارگاه‌های آموزشی می‌توانند درآمد خود را به طور قابل توجهی افزایش دهند.

وب سایت اشتراک گذاری عکس
سایت‌های زیادی وجود دارند که به شما اجازه میدهند تا عکس‌های خود را با دیگران به اشتراک بگذارید. برخی از این وبسایت ها عمومی هستند مانند پینترست و برخی دیگر مانند دریبل مختص گرافیست‌ها می‌باشد.
وب سایت اشتراک گذاری ویدیو
انواع مختلف وب سایت‌ها با توجه به حوزه‌های تخصصی و عمومی برای اشتراک گذاری ویدئو وجود دارند. نمونه خارجی آن یوتیوب و نمونه داخلی آن آپارات می‌باشد. در سایت یوتیوب شما می‌توانید فیلم‌های مختلفی را آپلود کنید. اگر این فیلمها مخاطبان زیادی را جذب کنند بابت هر بار تماشا کردن ویدیوی شما توسط مخاطبان، مبلغی به حسابتان واریز می‌شود. به این معنی که امروزه افرادی تنها با تولید فیلم و اشتراک گذاری آنها در یوتیوب درآمدزایی می‌کنند و به آن‌ها اصطلاحاً یوتیوبر می گویند.

وبلاگ‌ها
این دسته از سایت‌ها، معمولاً وب سایت‌های بسیار بزرگی هستند. این وب سایت‌ها به شما این امکان را می‌دهند که به صورت رایگان چیزی شبیه به یک وب‌سایت را داشته باشید. البته یک وبلاگ با یک وبسایت اختصاصی بسیار متفاوت است. شاید از جهتی هم می‌توان گفت این دو اصلاً قابل مقایسه نیستند. معمولاً در این وبلاگ‌ها افراد خاطرات، روزمرگی‌های خود و … را می‌نویسند. البته باید گفت در دنیا افرادی بنام وبلاگ نویس وجود دارند که درآمد بسیار زیادی را از طریق نوشتن بدست می‌آورند. زیرا قلم این دست افراد می‌تواند جریان‌های اقتصادی را تغییر دهد! شاید باورش قدری سخت باشد اما واقعاً همینطور است.

سایت‌های دایرکتوری
در این نوع وب سایت‌ها مشاغل، کسب و کارها، آدرس‌ها، تلفن‌ها و … به صورت حروف الفبا و یا به صورت دسته بندی شده، قرار دارند. شما می‌توانید با توجه به حوزه جغرافیایی که انتخاب می‌کنید، به راحتی مکانهایی را که به دنبال آن هستید را بیابید. و آدرس، شماره تلفن و موارد مورد نیاز مربوط به آن مکان را بدست بیاورید.

اگر شما هم جز اون دسته از افرادی هستین که برای خودتون کسب و کاری دارین و قصد دارین که یک وبسایت برای خودتون داشته باشین میتونین همین الان به صفحه طراحی سایت بجنورد برین و اقدام به ثبت درخواستتون بکنین

امروزه شاید فردی نباشد که با واژه شبکه‌های اجتماعی آشنا نباشد. این گونه وب سایت‌ها به مردم جهان اجازه می‌دهند، تا عکس‌ها، ویدئوها، افکار و مطالب خود را با دوستان و دیگران به اشتراک بگذارند. همچنین برای مطالبی که دیگران به اشتراک گذاشته‌اند، پیغام، لایک و ... بگذارند. سایت‌هایی نظیر فیس بوک، توئیتر و ... از این دست وب سایت‌ها هستند.
وب سایت‌های شبکه‌های اجتماعی
امروزه شاید فردی نباشد که با واژه شبکه‌های اجتماعی آشنا نباشد. این گونه وب سایت‌ها به مردم جهان اجازه می‌دهند، تا عکس‌ها، ویدئوها، افکار و مطالب خود را با دوستان و دیگران به اشتراک بگذارند. همچنین برای مطالبی که دیگران به اشتراک گذاشته‌اند، پیغام، لایک و … بگذارند. سایت‌هایی نظیر فیس بوک، توئیتر و … از این دست وب سایت‌ها هستند.

وب سایت‌های آموزشی
برخی از انواع مختلف وب سایت‌ها وجود دارند که فقط در حوزه آموزشی فعالیت می‌کنند. این گونه سایت‌ها می‌توانند، توسط یک شرکت یا گروه به فعالیت ادامه دهد یا آنکه وبسایت مربوطه به نوعی باشد که افراد مختلف بتوانند در یک حوزه تخصصی و خاص به تولید محتوا بپردازند و دانش خود را با افراد دیگر به اشتراک بگذارند.

 

منبع: استاد وب




:: بازدید از این مطلب : 419
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 7 تير 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: